7 Nisan 2018 Cumartesi

Mozart ve Deyyuslar-Anthony Burgess

"Marş düz bir çizgi çizer, saldırgan ya da koruyucudur. Dans daireseldir. Daire çiftleşmenin yenilenmenin hareketidir. Erkeklerle kadınlar dairesel bir şablonla hareket eder, müziğin teşvikiyle sonsuz bir tekrarı simgelerler. Mozart bütün bunları biliyordu."


 
 

Merhabalar! :)

Kaldığım yerden okuduğum kitapları yazmaya devam ediyorum. Bin Muhteşem Güneş'i 2016 yazda okumuştum. Muhtemelen temmuzda. Mozart ve Deyyuslar'ı da kasımda okumaya başladım. Temmuz kasım arası başka bir kitap okuduysam hatırlamıyorum. Evet, hatırladım. Ağustosta Oğuz Atay Korkuyu Beklerken okumaya başlamıştım. Ancak o sıralarda yaşadıklarım nedeniyle tam bitiremedim o kitabı.
2016 Kasımda kitap kulübü kurduk arkadaşlarımızla. Biraz çirkeflik falan yapıp kendi istediğim kitabı seçtirdim herkese :D Yazarın Otomatik Portakal kitabını biraz sıkıcı bulmuştum ama beğenmiştim. Mozart ve Deyyuslar'ın da aynı şekilde olacağını tahmin ediyordum ama Otomatik Portakal'dan daha farklı bir kitap kesinlikle. Mozart'ın hayatını konu alan kitap 176 sayfa. Bazı yerler hızlı ilerliyor ancak bazı yerleri anlamak çok zor. Hızlı ilerleyen yerler tiyatro şeklinde yazılan kısımlar. Ancak bir de Burgess ve Anthony'nin tartıştığı bölümler var ki anlamak bambaşka bir zorluk. Yazar Burgess ve Anthony olarak farklı fikirleri ve klasik müziği tartışmış. O bölümlerde cümleleri birkaç kez okumam gerekti. Bu kitabı anlayabilmek için sıkı bir klasik müzik kültürü gerekli bence. Ayrıca Otomatik Portakal'da da baş karakter klasik müziği çok seviyordu, yanlış hatırlamıyorsam özelllikle Bethoveen-Dokuzuncu Senfoni'ye vurgu vardı. Kitaba dönecek olursak Anthony ve Burgess'in konuşmalarının aynı zamanda varoluşçulukla ilgili olduğunu düşündüm. Kitabın sonunda yazar olayı farklı bir açıdan ele alıp yeniden tiyatro oyununa dönmüş. Mozart farklı bir kişiliğe sahip olsaydı olaylar ne yönde değişebilirdi gibi. 

Kitap hakkında genel bir yorumum yok aslında çünkü pek de bir şey anlamadım. :/ Benim gibi klasik müziğe yabancı biriyseniz anlamak gerçekten zor. Ayrıca Otomatik Portakal'da olduğunun aksine bir ders çıkarılamıyor sanırım ya da ben çıkaramadım. Bu nedenlerle tavsiye ettiğim bir kitap değil. :(



2 yorum: