Merhaba arkadaşlar,
5 Ekim 2015'te kazananlar
listesinde adımı görmemle erasmus belge maceram başladı. :D Elbette her
okulun belge istemleri farklı olabilir, ben benimkini yazacağım. Bu
belgeler elbette yazıyor ama bir şekilde sorunlar çıkabiliyor veya
anlaşılmayan noktalar olabiliyor. Mesela ben bir öğrenim anlaşması için
4.5 saat, harçsız pasaport yazısı için 2.5 saat koşturdum :D Okulumuzda
oryantasyon yaptılar ama belge işlemlerini anlatsalar da ben sorularımla
önceden giden kişilerin başını baya ağrıttım bu yüzden sorusu olan
birine ben de seve seve yardımcı olurum.
Devamını okumak için tıklayın =>
Öncelikle
erasmus dil sınavı için başvuru tarihleri belirleniyor. Bizim okulda
ydyo sitesinden bu tarihler duyrulmuştu. İnternet üzerinden başvuru
formu dolduruyorsunuz, bu tarihleri kaçırdıysanız sınava parayla
giriyorsunuz, hatırladığım kadarıyla çok paraydı o yüzden sıkı takip
edin derim. Sınav saatleri ve tarihleri internetten duyruluyor.
Hacettepe'nin erasmus sınavını ben bilgisayarda yaptım ancak öğrendim ki şimdi iki oturumdan oluşuyormuş.
Abofisinin sitesinden bundan sonraki tarihleri
ve başvuru için gerekli belgeleri takip edebilirsiniz. Sınav sonuçları
açıklandıktan sonra başvuru için uzun bir süre var. Ben bu sürede yaz
okuluna gittim ve kaldığım dersleri sildirip azıcık da olsa ortalamamı
yükselttim. Başvurum son anda oldu ama eğer böyle derdiniz yoksa
erkenden yapın derim çünkü son haftalarda falan uzun süren tatiller
olmuştu. Başvuru için gerekli belgeler sitede yazıyor. Ben abofisi
sitesinden başvuru formu doldurdum, onun renkli çıktısını aldım, erasmus
dil sınavı sonucu ve güncel transkriptle başvurmuştum. Çıktı olan
başvuru formunu imzalamanız gerekiyor ve oraya teslim ettiğinizde size
imzalı bir teslim alma belgesi veriyorlar.
Sonrasında
da o kadar uzun olmasa da uzun bir bekleyiş vardı. Kazananların belli
olduğu gün ben dersten çıkıp bakmıştım :D Hatırladığım kadarıyla sabah
10.30 gibi açıklanmıştı. Bu arada girdiğiniz sınav puanını yüzdeye vurup
onun yarısı ve ortalamayı yüzdeye vurup onun yarısı toplanarak puan
hesaplanıyor. Sınav 70 üzerinden ama bazılarının notu 70'in üzerindeydi,
onu anlayamadım sanırım başka bir sınavı saydırdılar.
Bundan
sonrasında bizim okulun iki tane bilgilendirme toplantısı olmuştu.
Bunları abofisinin sitesinden takip edebilirsiniz ya da e-posta
adresinize bilgi geliyor zaten. Kurulan sosyal medya gruplarına katılıp
diğer kişilerle iletişimde olmak önemli bence.
Gelelim
kazandıktan sonra gitmeden önce hazırlanacak belgelere. Bu belgeleri
kendi okulunuzun ve gideceğiniz okulun sitesinden öğrenebilirsiniz.
Dediğim gibi ben bir belge için 4.5 saat koşturup bir de yanlış yere
gönderdim bu yüzden gidecek kişiler benim yaptığım hataları yapmasınlar
bari)))
Okulun abofisi aday öğrencileri tanıtan bir
epostayı karşı okulda ilgili kişilere gönderiyor zaten ve sizi
bilgilendirmesini rica eden bir yazı da bulunuyor. Bu eposta bizim
adreslerimize de geldi ancak uzun süre bizimle iletişime geçen olmadı.
Bilgilendirme için gideceğiniz okulun sitesine bakabilirsiniz. Özellikle
son tarihler çok önemli.
Jagiellonian Üniversitesi için internetten başvuru formu doldurup çıktısını almak gerekiyor-bu formda yurt için başvuru
da soruluyor. Bu formda Türkçe değil, sadece İngilizce karakter
kullanımı ve küçük harf kullanımı önemli. Bu çıktıyı bölüm
koordinatörünüze imzalatmanız, fotoğrafınızı eklemeniz, kendi imzanız ve
pul yapıştırmanız gerekiyor. Biz pul yapıştırmayı unutmuşuz, sorun olur
mu diye eposta attık da yanıtlamadılar. Gönderdikten 18 gün sonra da
belgelerin eksiksiz olduğuna dair eposta attılar, sanırım sorun yok)) Bu
başvuru formunu, erasmus dil sınavı sonucunu (En az B1 seviyesinde yeterlik belgesi istiyorlar, bu onun yerine geçiyor.) tarattık
ve önce epostayla sonra da normal postayla yolladık. Normal posta için
diğer arkadaşlarım hızlı olması için ek ücret ödemişler ki bu 80 TL
küsür, bir de istenilen sürede ulaşmamış. Biz PTT'de sıradan kargoyla 7
TL'ye yolladık ve adresini yanlış yazdığımız sekiz günde oraya ulaşmışken adresini doğru yazdığımız iki ayda ulaşmış ancak o ulaşmadan önce bize belgelerimizin tamamen ulaştığına dair eposta geldi ve kabul mektubumuzu yolladılar. Bu arada iki belgeyi oranın öğrenci
işlerine yolladık, internette adresi var ama sakın öğrenim anlaşmanızı oraya yollamayın. Sitesinde belirtilmiş ama biz dikkat etmeyip oraya yolladık.
Öğrenim anlaşması (learning agreement): Burada
iletişim bilgilerinizi veriyorsunuz ve ders eşleme yapıyorsunuz.
Üniversitelerin kendi sitelerinde bu form bulunuyor, duyduğum kadarıyla
bazı üniversiteler kendi formlarının kullanılması konusunda ısrarcı,
bizim okul da ısrarcı olduğu için onu hazırladık. Bu konuda Jagiellonian
Üniversitesinden sorun çıkmadı ama çıkarsa her iki üniversiteninki de
hazırlanabilir. Giden arkadaşlarım bu belgeyi kendileri doldurmuşlar ama
biz bölüm koordinatörümüzle doldurduk. Bölüm koordinatörüne giderken
bilgisayar üzerinden kendi doldurabileceğiniz kısımları doldurup
gitmekte yarar var, mesela iletişim bilgileri, karşı üniversitede açılan
dersler gibi. (E-posta adresiniz için karşı kuruma aday öğrenci
bilgilerinizi gönderdikleri epostadaki epostanızı yazın.) İlk sayfanın
üst kısmında ad yazılan yer ve sonraki sayfalarda tarih yazılan yerlere
dikkat etmek gerek, onlar gözden kaçabiliyor. Ben Türkçe karakter kullandım ve sorun olmadı. Karşı üniversitede açılan
dersler üniversitenin ilgili bölümünün sitesinde yazıyor zaten. Bana
seçmeli ders listesi olan bir eposta attılar ama bir türlü giremedim o
listeye. Erasmusta en az 30 AKTS veya 8 ders almanız gerekiyor. Orada
açılan derslerin AKTS'si 20 olduğundan bizim okulun abofisine "Neden
yeterli kredi almadığımı, oraya gidince yeterince ders alacağıma" dair
bir dilekçe vermem gerekti. Bu öğrenim anlaşmasından en az üç çıktı
alın: oraya götürmek, abofisine vermek ve oraya postayla yollamak için.
Bunları siz, bölüm koordinatörünüz, abofisindeki koordinatörünüz
imzalamalı. İmzalı halini taratıp epostayla karşı okuldaki ilgili
koordinatörlere atın. Biz birini zaten yanlış postayla göndermiştik,
birini abofisine teslim ettik, diğerini de internetten baktığımız adrese
yolladık. Epostayla taratılmış belgeleri atarken postaya veriş
tarihinizi, tahmini ulaşma süresini ve postalayacağınız adresi
yazmalısınız. Hatta "Bu adrese postalıyorum, doğru mu?" diye sormakta
yarar var. Bizim ikinci attığımız adres internette güncellenmediğinden
yanlışmış, üniversitenin ilgili bölümü taşınmış başka yere. Biz bunu
postayı verdikten sonra öğrendik. Yine ptt'den 7 liraya göndermiştik ve
yanlış adres olsa da doğru yere 12 günde ulaştı.
İnternette
postayla gönderilmesi gerektiği yazsa da oradaki bölüm koordinatörüne
mutlaka epostayla sorun bunun zorunlu olup olmadığını. İnternette öyle
yazıyordu ama oradaki koordinatör postaya gerek olmadığını, epostayla
yollamanın yeterli olacağını, oraya vardığımda da halledilebileceğini
söyledi. Bunu öğrendiğimde geç olmuştu ama olsundu :P Bunun için yeniden
çıktı alıp imza peşinde dolaşmaya gerek yokmuş.
Karşı
okuldan epostayla imzalı olarak gelen öğrenim anlaşmasını abofisi
koordinatörüne iletmek gerek. Ben iki kere yolladım epostayla ama yanıt
alamadım. Checklist kısmında da işaretlenmemiş. Artık çıktısını alıp
elden teslim ettim :)
Banka hesapları: Bir
euro bir de TL hesabı açtırmak gerek. Açtırmanız gereken banka ve
şubeyi abofisinden öğrenebilirsiniz. Başka şubelerde açtırırsanız para
kesintisi oluyor diye duymuştum ama şimdiye kadar hiç banka hesabım
olmadığı için bilmiyorum. Hesap açtırırken internet bankacılığını da
etkin hale getirmek gerek. Hesap açtırmak için öğrenci kartı ve kimlik
kartının fotokopisini aldılar sadece. Hesabınız açıldığında telefonunuza
bir şifre geliyor, bu şifreyi bankadaki bilgisayarı kullanarak kalıcı
bir şifreyle değiştiriyorsunuz. Buradan alınan euro hesabı banka
cüzdanını da abofisini götürmek gerekiyor. Orada fotokopisini çekip size
iade ediyorlar.
OLS sınavı: E-posta
adresinize bu sınavla ilgili bilgiler geliyor. Bir de şifre veriliyor.
E-posta adresiniz ve bu şifrenizle birlikte gönderilen linke
giriyorsunuz. Sınav İngilizce dışındaki dillerde de olabiliyor, sanırım
bu seçime bağlı değil. Sınavdan düşük alırsanız bir aylık internet
üzerinden dil kursu alıyorsunuz ama genel amaç erasmus öncesi ve sonrası
İngilizce bilgisini karşılaştırmak. Gramer, okuma, dinleme, sözcük
bilgisi gibi bölümler var. Beş bölüm ve her bölüm on soru. Süre sınırı
yok. Ölçücü bir sınav değil. Takıldığınız yerde internetten
bakabilirsiniz, birine sorabilirsiniz. 50 dakikada bitirenler olmuş
sınavı ama ben bir buçuk saatte bitirdim soruları çok incelediğimden.
Sonuç olarak C2 aldım :) Sınavı yapma son tarihi de var.
Acceptance Letter (Kabul mektubu): Belgelerin
gönderiminden 18 gün sonra belgelerimin
eksiksiz olduğuna dair bir eposta attıklarını söylemiştim. Bu epostadan
bir hafta sonra yine epostayla kabul edildiğime dair haber verildi ama
kabul mektubu yoktu, postaya verdiklerini bir hafta sonra elimize
ulaşacağını söylediler. Ben epostayla taranmış halini yollamalarını
istedim ama bir hafta sonra yollayacaklarmış taranmış halini .s .s
Taranmış hali epostayla geldi ama normal posta olarak gelmedi. Tekrar
postaya verebileceklerini söylediler, ben de tekrar istedim ama ilk
postadan sonra bir ay, ikinciden sonra iki hafta geçti hala ıslak imzalı
kabul mektubum yok elimde. -Güncelleme: Artık var. Apartmanın dış kapısına bırakıp gitmişler .s .s
Vize kolaylaştırıcı yazı (confirmation sheet): Hibe miktarınızın yazdığı yazıdır. Kabul mektubunuzu (Orijinal olmasına gerek yok.)
erasmus danışmanınıza veriyorsunuz ve bir gün sonra bu yazıdan üç kopya
hazırlıyorlar. Vizeye başvururken bir kopyasını yanınızda götürmeyi
unutmayın.
Harçsız pasaport yazısı: Bölümünüzün sitesinde pasaport harcı muafiyet başvuru formu olmalı. Bunu doldurup kabul mektubunuzla (Orijinal olmasına gerek yok.) birlikte bölüm sekreterliğine gitmelisiniz. Orada da dilekçe örneği
istemelisiniz. Dilekçenizi yazınca ek olarak pasaport harcı muafiyet
başvuru formu ve kabul mektubunuzu dilekçenize ekleyip bölüm
sekreterliğine vermelisiniz. Başvuru formunda "... süre ile pasaport
harcından muaf tutulmak istiyorum." yazan yere erasmus sürenizi değil,
en az "... bir yıl süre ile..." olarak doldurmalısınız ve dilekçeniz danışmanınız tarafından imzalanmalı. Ben bunun için 2.5 saat koşturdum.
Yazı
diğer belgelere göre iki hafta gibi uzun bir sürede çıkıyor. Mesela ben
5 Ocakta dilekçe vermiştim, 18 Ocakta ancak çıkmıştı yazım. Yazının
çıkıp çıkmadığını öğrenci işlerinden kendiniz takip ediyorsunuz. Bazı
arkadaşlarıma danışmanları haber vermiş yazılarının çıktığını. Ben
öğrenci işlerine gidip sormuştum ama Türkiye'deyiz. Belgem hazır mı,
diye sorunca hemen azarlayıp kovuyorlar. En iyisi telefondan öğrenmek.
:/ Belge için azarlıyorlar, iki haftada çıkıyor falan olunca sanki
devletler arası yazışma gibi sanılıyor. Halbuki dilekçede verdiğiniz
bilgilerin aynısını yazıp sonuna "...pasaport harcından muafiyeti
uygundur." gibisinden bir şey ekliyorlar. Zor olan imza olduğu halde şu
iki cümleyi bile yazmak zormuş diye azar çekiyor bana hanımefendi.
(Evet, iç dökmem bitti.)
Sonra
bu yazıyı vergi dairesinden onaylatmanız gerekiyor. Yeğenbey vergi
dairesinden onaylatmamız söylendi bize. Oraya gitmek ayrı zordu benim
için. Metroda Söğütözü durağında inip önce Koru Hastanesini sonra da bu
vergi dairesini aradım. Kar çamur arasında soğukta bir saat yürüdüm ve o
kadar donmuştum ki vergi dairesine girip danışmaya "Pasaport...
muviyet... muafiyet... muaf..." falan diye donuk dilimle kekeledim,
konuşmaya çalıştım ve güvenlikler bana güldüler :D Yazıyı onaylatmak
için T.C. kimlik gerektiğinden girişe başka bir kimlik verip ziyaretçi
kartı alıyorsunuz. Dördüncü kata çıkıp önce üç numaralı odanın sağındaki
odaya girip biraz bekliyorsunuz, yardımcı olan kişi kimliğinizin ve
belgenizin fotokopilerini çekiyor sonra önce müdüre imzalatıp sonra üç
numaralı odada mühürletiyorsunuz. Yeğenbey vergi dairesine gitmek için
Eskişehir yolundan geçen bir dolmuşa binip Ataköşk Otelde inerseniz daha
kolay olur.
Pasaport: Herkes
biliyordur bu kısmı ama benim gibi ilk kez pasaport alacaksanız kısaca
bahsedeyim. Epasaport sitesinden randevu alıp en az yarım saat
öncesinden randevu aldığınız yere gidiyorsunuz. Ben Ankamall'ün oradaki
emniyetten randevu aldım. Pasaport bölümüne gittiğinizde banka numarası
aldığımız yer gibi olan ekrandan randevulu yazan yere tıklayıp fiş
alıyorsunuz. İlk sırada bulunan bankolardan sırasınız geldiğinde parmak
izinizi alıyorlar. Bir de fotoğraf istiyorlar burada, biyometrik
olmasına gerek yok sanırım, ben vesikalık verdim ve tarandıktan sonra
geri aldım. Burada belge veriyorlar parmak izlerinizin olduğu. Sonra
fotoğraf çekimi tabii biyometrik fotoğrafınız yoksa :/ Azıcık makyaj
yapıp falan gidin yani çok kötü çıktım ben. O çirkinlikle beni kimse
ülkesine istemez :D Fotoğrafı da orada çektirdim ve ücreti 5 TL. Ne
kadar pasaport harcı ödemesek de defter pasasını ödememiz gerekiyor.
Sanırım orada da ödeyebiliyorsunuz. Ben gitmeden önce bankadan ödedim. O
yılki defter parasını bilip bankada ödeyin. Bankadakiler de ne kadar
olduğunuz bilmiyorlar haliyle, yanlış olmasın ve makbuz almayı unutmayın
:) Sonra parmak izi belgeniz, biyometrik fotonuz, T.C. kimliğiniz,
defter parası makbuzunuz ve harçsız pasaport yazınızla ilgili bankoya
gidiyorsunuz. Bu banko gayet göz önünde ama işte dediğim gibi
Türkiye'deyiz. Danışma lütfedip (Oraya somurtmak için oturmuş sanırım.)
anca yerini söyledi ama o da yanlış yerdi falan. 15 dakika sora sora
orayı aradım. Halbuki danışmaya yaklaşıp orayı karşınıza alınca sağ
tarafa iki adım atın ve ilgili yerdesiniz. Üstünde de yazı geçiyor hatta
"Randevulu bordo pasaport" bilmem ne diye. Oraya belgeleri teslim edip
size verilen belgeyi imzalıyorsunuz ve bu kadar. Evinize kargoyla
geliyor, bunun için ücret istemiyorlar. Ben çarşamba günü başvurdum ve
aynı hafta cuma geldi.
Seyahat sağlık sigortası:
Bir bankadan da yaptırabilirsiniz, axa, aig falan fiştah bilmem neden
de. Vizeye başvuru zamanınız gelene kadar yaptırmayın bence çünkü tam
yaptırınca bir öğreniyorsunuz ki başkası sizin ödediğinizin daha azını
ödemiş :/ Vize başvurusu için gerekli şartları taşısa yeter bu sigorta.
Biz sigorta yaptırırken Polonya vizesi için en az 30.000 dolar mı euro
mu ne teminat gerekiyor. Tabii bu paraya sahip olmamak önemli değil. :)
Ben ziraatten 75 euroya yaptırdım ama öğrendim ki axa mı ne 50 euroya
indirmiş ücreti. :/ Euro olarak satıyorlar ama TL olarak ödüyorsunuz o
anki euro TL eşitliği neyse. Yaptırırken de Erasmus öğrencisi olduğunuzu
söyleyin, bu sigortaların kategorisi varmış. Yalnız ben ziraatin bir
şubesine sorduğumda gidiş dönüş günleri arasında kaç gün varsa öyle gün
üzerinden ücret hesaplandığını söylediler ama yine ziraatin başka bir
şubesinde bunları dönemlik sattıklarını söylediler, mesela üç aylık bir
yıllık gibi. Süreyi kabul mektubunuzdaki ilk tarihten birkaç gün önce
başlatmanızda yarar var.
Vize: Bunu vfs global sitesinden öğreniyorsunuz. Belgeler değişiyor çünkü. Arkadaşım benden bir hafta önce başvurmuştu ve o zaman kimlik fotokopisi gerekiyordu. Ben belki isterler diye onu da götürdüm ama almadılar. Başvuru formunun nasıl doldurulacağı için erasmusajandam'a bakabilirsiniz. Ücreti TL ve euro olarak alıyorlar. Euroyu euro olarak götürün, TL kabul edilmiyor. Fotoğraf içinse gidin insan gibi fotoğrafçıda çektirin. Ben orada çektirdim hem 20 TL aldılar hem oradakiler çok kabaydı hem de korkunç çıktım. Ankara'daki vfs global'e gitmek için kızılaydan veya sıhhıyeden kuğulu park otobüslerine binebilirsiniz. Kuğulu parkta inip 5-10 dakika yürümek gerekiyor.
EK5: Vizeyi aldıktan sonra abofisine gidip hibeyle alakalı olan bu sözleşmeyi imzalıyorsunuz.
Sonrası uçak bileti ve gidiş :)
Merhaba
YanıtlaSil